Неділя
19.05.2024
17:32
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Матеріали "Учитель року -2015"( обласний етап) »
Меню сайту

Опис досвіду

 
Шишаківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Хорольської районної ради
Полтавської області
    


Опис досвіду роботи з проблеми
„Використання інформаційно-комунікаційних   технологій на уроках української мови та   літератури  - один із кроків до ефективності навчально – виховного процесу“

 

Манохіна Алла Олександрівна – учитель української мови та літератури, спеціаліст І кваліфікаційної категорії Шишаківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Хорольської районної ради Полтавської області. Закінчила Полтавський педагогічний інститут ім. В.Г. Короленка зі спеціальності «Учитель української мови і літератури та англійської мови». 
Стаж роботи – 17 років.
Актуальність  досвіду
      Сьогодні, в  умовах  демократизації  та  європейської  інтеграції  національної  освіти  вчителі  шукають   найкращі  методи  і  засоби  навчання.    Запровадження в навчально-виховний процес шкіл інформаційно-комунікаційних технологій є вимогою часу.
     Інформаційні освітні технології відкривають небачені раніше перспективи  індивідуалізації навчання і підвищення його ефективності, загальноосвітня школа України має здійснити прорив до якісно нової освіти всіх дітей шкільного віку. Це вимагає пріоритетної уваги до навчального змісту і методик, які формують світогляд, ціннісні орієнтації, уміння самостійно вчитися, критично мислити, користуватись комп'ютером, здатність до самопізнання і самореалізації особистості у різних видах творчої діяльності, вміння і навички, необхідні для життєвого і професійного вибору. Не можна залишатись вчорашніми вчителями завтрашньої школи! Беззаперечно, застосування комп’ютерних технологій напряму відповідає потребам модернізації освіти. 
Питання про те, у якій мірі використовувати ІКТ на уроках, стоїть особливо гостро у вчителя  мови та літератури. Адже словесник, перш за все, має справу з мистецтвом слова, працює над розвитком мовлення, залучає учнів до духовності й естетичних цінностей. Урок літератури насамперед повинен притримуватись читацькоцентричної моделі навчання. Не дивно, що деякі словесники остерігаються, щоб комп’ютер не витіснив учителя з уроку літератури; щоб яскравість медіатехнологій не затулила роботу зі словом; щоб велика кількість наочного матеріалу не ускладнила завдання вивчення літератури; щоб глибокий аналіз тексту подекуди не підмінявся невиправданими інтерактивними методиками. 
Науково-теоретична  база досвіду
    У науковій літературі поняття ІКТ-компетентності  має  різноманітне трактування. Воно передбачає здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
     Ознайомлюючись з  досвідом  сучасних  науковців , з  метою пошуку  змін  в  навчання, які б  дали  якісний  результат  в  показниках  навчальних  
досягнень  учнів, почала  використовувати  інформаційно – комунікаційні технології   на  уроках  та у виховній  роботі  з  учнями. . 
    Вважаю, що ІКТ , як найбільш ефективний  і  багатофункціональний  засіб, що  інтегрує в  собі в собі могутні розподілені  освітні  ресурси,  може  забезпечити  формування  і  прояв  ключових компетентностей  учня,  насамперед, пізнавальної. 
Провідна ідея  досвіду полягає у формуванні  навчальної компетенції  учнів на  основі  оптимізації  специфічних підходів  у  вивченні  української  мови  та літератури та в позаурочній  діяльності через  використання  інформаційно – комунікаційних  технологій.
Основні напрями реалізації ідеї:
     залучення учнів до самостійного пошуку інформації, синтез матеріалу з виходом на самостійні узагальнення  й висновки;
     розвиток  критичного мислення;
     розвиток особистості учня та його адаптація у світовому   інформаційному   просторі;
     формування  інформаційної  культури  учнів, забезпечення   їх   інформаційних потреб;
     інтенсифікація  навчання і виховання за рахунок використання  ІКТ;
     удосконалення   науково - методичного забезпечення  навчально - виховного  процесу;
     оптимізація  освіти   на  основі   використання інформаційно – комунікаційних   технологій.
Технологічне  підґрунтя
Упровадження  ІКТ має на меті  розвинути  в  учителя  нове мислення  для  відповідного  сприйняття  програмового  матеріалу, уміння  вибрати  та  застосувати  методи  та  прийоми, які  сприятимуть  розвитку  когнітивної  компетенції школяра. 
Сутність  досвіду
Проведення та конструювання уроків з використанням інформаційних технологій
Проведення уроків із залученням інформаційних технологій  потребує серйозної підготовки.  Спостерігаючи за дітьми, можна помітити, що роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються,  і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, повинний відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам.
Комп’ютерна презентація на уроках української літератури
Моя мета -  навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти, бо  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі 
стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
          Комп’ютер дає можливість використання інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації. 
Технологія застосування творчих завдань на основі інформаційних технологій
        Творчі завдання на основі застосування інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. 
Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних компетенцій і виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних знань, умінь, навичок. Мої  учні охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність.
          Застосовую  у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовую записи телепередач про 
письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
Мультимедійні технології на уроках української мови та літератури
Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання. 
Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
Словесники використовують у своїй практиці наступні типи мультимедійних уроків:  - урок-презентація;  урок-розробка інтерактивного плакату або колажу;  урок захисту проектів; урок-коментар аудіокниги;  
 урок-екранізація роману; 
Необхідно говорити також про інтеграцію ІКТ з сучасними педагогічними технологіями: 
- комунікативними (навчання у співпраці, взаємонавчання, робота в парах, навчальний діалог, дискусія); 
- пошуковими (проблемне навчання, метод проектів); 
- ігровими (ділові та рольові ігри, ігри-мандрівки тощо).
    У своїй роботі надаю перевагу використанню створених власних уроків, з мультимедійним супроводом.                                                              
Результативність
Таким чином,  використання  ІКТ значно  сприяє  розвитку пізнавальної  активності  і  засвоєнню навчальної   інформації  кожним  школярем.
Систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем презентацій, сприяє наступному:

Переваги  використання ІКТ:

- індивідуалізація навчання; 
- інтенсифікація самостійної роботи учнів; 
- урізноманітнення форм подання інформації і типів навчальних завдань; 
- зріст об’єму виконаних на уроці завдань (економія часу, потрібного для вивчення конкретного матеріалу, в середньому становить 30%, а здобуті знання зберігаються в пам’яті значно довше); 
- розширення інформаційних потоків при використанні Інтернету; 
- посилення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту, проявити свої творчі здібності; 
- інтегрування звичайного уроку з комп’ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним;  пропонована технологія спонукає вчителя шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання, стимулює його професійний ріст та подальше засвоєння комп’ютера. Також створення  мультимедійних  презентацій є  однією  з  форм  наукової роботи   учнів; використовую мультимедіа в  позакласній  роботі, на  різних  етапах  уроку .                                                                        
Результативність  досвіду полягає у  зростанні  інтересу учнів до  навчання та якісної  динаміки навчальної  мотивації                                                   
Перспективи  майбутньої  роботи  над  цією  темою:                                                                                                                                                    
    розширити відеотеку (художні фільми за творами, що вивчаються у школі, документальне кіно проблемного характеру, телепередачі-розповіді про письменників тощо); 
    зібрати музичні файли (пісні народні, за словами відомих поетів, класична музика); 
    створити нові презентації до уроків мови та літератури ;
    активно залучати учнів до проектної роботи на основі мультимедійних технологій.       
Працюючи в школі вже 18 –й рік , я вивела для себе формулу успішного вчителя : “ Якщо набратися терпіння  і виявити старання, то посіяне зерно обов’язково добре зійде. Коріння  гірке, але плоди  - солодкі“
                                                                                    (Леонардо да Вінчі)


Шишаківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Хорольської районної ради 
Полтавської області

 

 

Виховний захід 
з використанням 
мультимедійної презентації

 

Мовознавчий  КВК
„ Знаю українську “

 


                                                      Підготувала:     учитель української мови
                                                       та літератури    Манохіна Алла Олександрівна

 

 

 

Мета: Прищеплювати учням любов до рідної мови, рідного народу, його мудрості; виховувати бажання пізнавати нове, вчитися.
Кожна команда-учасниця  має по 6 гравців. Обов’язково демонструється емблема, оголошується назва та презентація команди (2-3 хвилини).
Завчасно кожна команда отримує домашнє завдання:
Підготувати один номер художньої самодіяльності(інсценування української пісні). Уболівальники для підтримки команди готують гумореску про мову. 
Підготувати завдання для команди-суперниці (по два питання).
Ведучий:  Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе й народ. Бажання знати мову  не залежить  ні від статі, ні від віку. Головне, щоб таке бажання було.
Ведучий. Сьогодні ми спробуємо визначити того, хто краще знає  рідну мову та шанує традиції свого народу.
Ведучий. Доброго дня, дорогі наші гості! Ми раді вас вітати в Клубі веселих і кмітливих, який присвячений рідному слову, рідній українській мові. Сьогодні позмагаються почуттям гумору, знаннями, кмітливістю, ерудицією, винахідливістю дві команди.
Запрошуємо команди. (Команди знайомлять журі та  уболівальників  з членами команд, демонструють емблему, проводять презентацію команди).
Ведучий.
    Сьогодні КВК - це не розвага.
    КВК - не просто гра.
    Це джерельний ключ наснаги, 
    Свято гумору й добра.
    КВК допомагає
    Йти вперед, не навмання.
    З мови він перевіряє
    Вміння, навички, знання.
    І не дивно, рідна мова
    Стержнем є у КВК.
    Вірш, чи пісня, чи розмова,
    Чи іронія тонка -
     Все у собі концентрує
     КВК чарівний світ.
     Він упевнено крокує
     В майбуття на сотні літ!
 Отже, ми розпочинаємо КВК. 
Ведучий. Вирішуватиме долю команд шановне журі.
Ведучий. Зазвичай знайомство команд розпочинається з привітання. А темою привітання є:
Мова - краса спілкування.
Мова - як сонце ясне.
Мова - то предків надбання.
Мова - багатство моє.
 Отже, першими представити себе запрошуємо команду … 
Ведучий. Просимо журі оголосити оцінки за пер¬ший конкурс.
Ведучий. Як завжди, у КВК - розминка, яка буде проводитися двома етапами: І етап - перевір¬ка знань із мови, а II етап - запитання «Ти - мені, а я - тобі» (висло-влювання своїх міркувань щодо поставлених запитань).
Кожній команді - 10 запитань (І етап), II етап - 2 запитання.


Розминка
І етап
Запитання 1 для команди:
Розділ науки про правопис. (Орфографія)
Скільки відмін у іменника? (4)
Зміна букв у корені. (Чергування)
Новостворені слова. (Неологізми)
Речення без другорядних членів. (Непоширені)
Частина мови «сьогодні». (Прислівник)
Словник про значення слів. (Тлумачний)
Знак у слові «з-поміж». (Дефіс)
Стиль художньої літератури. (Художній)
Складне речення із сурядним сполучником.(Складносурядне) 
Опис, розповідь, роздум - що це? (Типи мовлення).
Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
Як    називається    розділ    мови,    що    вивчає правильну вимову слів?    (Орфоепія)
Яким способом утворено слово «лісок»? (Суфіксальний)
Запитання 2 для команди:
Скільки звуків в українській мові? (38)
Газетна  стаття  -  це  який  стиль  мовлення? (Публіцистичний)
 Поясніть вислів «п'яте через десяте». (Як-небудь)
Скільки звуків у слові «яма»? (4)
Як пишеться займенник «будь-хто»? (Через дефіс)
 До  якого  роду  відноситься  слово   «базіка»? (Спільного роду)
Частина мови «ой». (Вигук)
Речення лише з підметом. (Називне)
Найменша одиниця мови. (Звук)
Частина тексту з новою думкою. (Абзац)
Поясніть    значення    фразеологізму  «надути губи». (Розсердитися)
Як   написати   вислів   «суха   трава»  чотирма буквами? (Сіно) 
Як називаються слова, що пишуться однаково, але мають різні значення? (Омоніми)
Які іменники не мають відмін?  (Незмінні)
Поставте    займенник     «ми»    у    давальному відмінку. (Нам)
II етап - кожна команда підготувала по 2 запитання команді-суперниці.
Зразок 1.
1. Ой яка чудова українська мова! 
Де береться все це, звідкіля і як?
Відповідь:
В Україні, в нашій школі,
В кабінеті мови.
Зразок 2.
Прокоментуйте ситуацію: відмінник отримав один бал.
Відповідь: багаті також плачуть.
Ведучий. Просимо журі оголосити оцінки II конкурсу.
Конкурс «Буриме»
У душі кожна людина – поет. І якщо вона не може писати вірші, то більшість люблять читати, адже душу пробуджує почуття прекрасного, а виразність, правильність мови теж є ознакою загальної людської культури.
Ведучий. Буриме (з французької - римовані закінчення) - гра, учасники якої змагаються в складанні віршів-експромтів на задані рими.
Отже, я пропоную вам такі рядки:
Для 1-ї команди:    буває, забуває, мова, діброва.
Для 2-ї команди:    сміх, сніг, весна, красна.
 (Виступи команд).
Ведучий. Просимо журі оголосити оцінки III конкурсу.
Конкурс капітанів.
Завдання для капітанів:
Скласти (написати) побажання команді-супер¬ниці перемогти в змаганні, використовуючи слова: будь ласка, дякую, вибачте...
Ведучий. Поки капітани готуються, решту учасників команди запрошуємо до наступно¬го конкурсу.
 Конкурс «Продовжити прислів'я»
Прислів’я для 1-ї команди:
1. Удар забувається, а ... (слово пам'ятається).
 2. Шабля ранить голову, а ... (слово душу).
 3. Від теплого слова і... (лід розмерзає).
4.  Хто мовчить, той ... (двох навчить).
 5. Добре слово краще, ніж ... (готові гроші).
 6. Писати - не... (язиком чесати).  
7. Вола в’яжуть мотузком, а …(людину – словом).
                                                       Прислів’я для 2-ї команди:
 1. Того добре навчати, хто ... (хоче все знати).
 2. Розумний учить, ... (дурень повчає). 
 3. Умій сказати, ... (умій і змовчати). 
 4. Не говори, що знаєш, а ... (знай, що говориш).
5.  Їж борщ з грибами і ... (держи язик за зубами).
6. Слово -  не горобець,… (вилетить - не спіймаєш).
7. Усякому слову… (своє діло).
Виступ капітанів. 
Ведучий. Слово журі.
Ведучий. Поки команди готуються, для уболівальників пропонуються загадки.
Відгадати загадки.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий усій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)
Завжди можу стать в пригоді,
Моїх порад вам не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить». (Книга)


Маленька, менша мачини,
Ні з ким не стану я боротись,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка)

Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст – мовчок.
                 (Знак питання)

  Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься?
(Кома)
Як записати слово робота п’ятьма літерами?   (праця).
Як записати в чотирьох клітинах словосполучення «суха трава»? (сіно).
З чого починається день?      (З букви «д»).    
Чим ранок починається, а вечір закінчується?   (буквою «р»).
Ведучий. Слово журі. А далі перевіримо словниковий запас наших гравців. 
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна, 
Солов’їна, барвінкова,
Українська моя мова.
Конкурс «Добери епітети до слів»
Доберіть епітети до  слів:   «слово»  та «мова».
Слово (авторитетне, крилате, містке, лунке, добре, мудре, чесне, правдиве, переконливе, промовисте, дотепне, розумне, ваговите, гучне, дзвінке, рідне, могутнє, пристрасне, полум'яне, велико-цінне, єдине, жагуче, доладне, красне, живе, потужне, високе, давнє, пряме, ніжне, гарне, болюче, тендітне, вражаюче, безсмертне, майстерне, нове тощо).
 Мова (незнищенна, непереможна, рідна, могутня, велична, джерельна, багата, розкішна, чарівлива, ніжна, дорога, унікальна, п'янка, безмежна, чиста, неосяжна, дивовижна, чутлива, точна, влучна, жива, барвиста, веселкова, загадкова, свята, велика, ніжна, кохана, народна, стійка, незламна, мрійна тощо). 
(Підбиття підсумків конкурсів та нагородження переможців).
Ведучий. Команди готуються, а уболівальники знову мають змогу підтримати команди. До вашої уваги конкурс-завдання.
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова (іменники однина, Н. в.)
ЛИСТОНОША
Приклад: лист, ноша, тин, шанс, лис, сито, тон, сон, тиша, нота.
Ведучий. Ми побачили, який лексичний запас слів наших гравців. А зараз пере-віримо, як вони ним можуть користуватися.

Конкурс скоромовок 
Необхідно якомога точніше і без помилок повторити українські скоромовки:
Прийшов Прокіп – кипить окріп, пішов Прокіп – кипить окріп. Як при Прокопі кипить окріп, так і без Прокопа кипить окріп. 
На семеро саней по семеро в сани посідали самі.
Три дроворуби на трьох дворах дрова рубають.
Босий хлопець сіно косить - босі ноги роса росить.
Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх - упав на поріг.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: ти не вмієш так, як я, так як ти, не вмію я.
Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.
 Ішли жінки із базару, забалакались про покришки і про покришенята. 
Наш цебер виполуцебрився на маленькі полуцебренята. 
 Карл украв у Клари корали, а Клара украла у Карла кларнет. 
Не йди попри Прокопові ворота, а йди попри Прокопишині. 
 Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався.
Ведучий. Одним із найважливіших конкурсів вважається домашнє завдання.
Інсценізація української пісні.
Виразне читання вірша про мову.
Відображення на ватмані «У чому краса і багатство української мови?» (захист).
 (Інсценізація українських пісень «Несе Галя воду», «Ой у вишневому садку», «Ти ж мене підманула...»; виразне читання віршів).
Ведучий. Кожна команда підготувала своє розуміння краси і багатства української мови. Вони спробують нам це довести, а журі - оцінити. (Захист командами плакатів). 
Ведучий. Слово журі.
Це був останній наш конкурс. Зараз журі ознайомить усіх із підсумковими результатами.
Ведучий. На цій приємній ноті наші змагання завершені. Хочеться лише сказати, що:
Мова - державна перлина.
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір любіть!
(Звучить пісня на слова Степана Галябарди, муз. Олена Слободянка «Мови чарівний голос») 

 

 

             (Увага! Розробки уроків, мультимедійні презентації до них та до виховного  заходу можна переглянути у розділі "Каталог файлів". Вибачте за тимчасові незручності!)

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples